Archief
Nummers
Jaargangen
- 74 (2024)
- 73 (2023)
- 72 (2022)
- 71 (2021)
- 70 (2020)
- 69 (2019)
- 68 (2018)
- 67 (2017)
- 66 (2016)
- 65 (2015)
- 64 (2014)
- 63 (2013)
- 62 (2012)
- 61 (2011)
- 60 (2010)
- 59 (2009)
- 58 (2008)
- 57 (2007)
- 56 (2006)
- 55 (2005)
- 54 (2004)
- 53 (2003)
- 52 (2002)
- 51 (2001)
- 50 (2000)
- 49 (1999)
- 48 (1998)
- 47 (1997)
- 46 (1996)
- 45 (1995)
- 44 (1994)
- 43 (1993)
- 42 (1992)
- 41 (1991)
- 40 (1990)
- 36 (1986)
- 34 (1984)
- 32 (1982)
- 27 (1977)
- 25 (1975)
- 24 (1974)
- 21 (1971)
- 19 (1969)
- 18 (1968)
- 15 (1965)
- 13 (1963)
- 8 (1958)
- 6 (1956)
Bart Wallet — jaargang 55, nummer 5, oktober 2005
https://wapenveldonline.nl/artikel/603/redactioneel/
Herman Paul — jaargang 55, nummer 5, oktober 2005
Weer een portret verwijderd uit de gereformeerde eregalerij, constateerde een columniste in het 'Reformatorisch Dagblad'. Aanleiding was een studie waarin Willem Bilderdijk - volgens sommigen een gereformeerde held - geportretteerd werd als auteur van een zonderling, augustiniaans-esoterisch-aristocratisch oeuvre, waarin dikwijls 'de theosofische aap uit de geleerde mouw komt'. Reformatorische 'ingezonden brieven' schrijvers bleken 'not amused'. Zo'n onsympathiserende, ironische interpretatie van het verleden, zeiden ze, berooft ons van de inspiratie van het voorgeslacht .
https://wapenveldonline.nl/artikel/604/vreest-dan-de-ironici-niet/
De ernst van het Evangelie is niet gewichtig
Bert de Leede — jaargang 55, nummer 5, oktober 2005
Heeft Jezus ook gelachen? Uit Umberto Eco's meesterwerk 'De naam van de roos 'herinner ik mij dat dit een serieuze vraag was voor theologen uit de Middeleeuwen. Nergens in de evangeliën staat vermeld dat Jezus ook gelachen heeft. Dat is op zich niet zo vreemd. Immers, wanneer lachen wij? In het gewone leven lachen wij op momenten van ontspanning, bij een feest, op een gezellige avond met vrienden, in de pauze op het werk, op vakantie bij de tent met een goed glas wijn. En wij lachen op zelfgekozen, geconstrueerde momenten binnen het gewone leven. In het theater, in het cabaret of in de grap. Dan zien wij de zwaarte van het gewone, soms ook verschrikkelijke leven onder ogen, en keren die zwaarte om in de humor en de lach.
https://wapenveldonline.nl/artikel/605/de-ernst-van-het-evangelie-is-niet-gewichtig/
'Mijn God, mag ik niet eens mijzelf behouden?'[1]
Bram van de Beek — jaargang 55, nummer 5, oktober 2005
In 1956 hielden Dr. H. Berkhof (1914-1995) en Ds. G. Boer (1913-1973) een publieke gedachtenwisseling per brief over de positie van de Gereformeerde Bond in het geheel van de kerk. Deze gedachtenwisseling was geïnitieerd door het blad Woord en Dienst, waarin de tekst van hun brieven werd gepubliceerd. Later werden de brieven gebundeld en aangevuld met een verdere discussie . Hoewel een aantal meer kerkpolitieke zaken aan de orde komen, richt de discussie zich al snel op de inhoud van het geloof en dan met name op die van de prediking.
https://wapenveldonline.nl/artikel/606/mijn-god-mag-ik-niet-eens-mijzelf-behouden-1/
Ik ben niet zomaar eigendom van Christus
Jan van der Graaf — jaargang 55, nummer 5, oktober 2005
Het was te verwachten dat uit de biografie die ik schreef over ds. G. Boer diens gedachtenwisseling met prof. dr. H. Berkhof breed voor het voetlicht zou worden gehaald. Daarin is Boer zelf, hoewel samen met zijn bijdrage in het geding om de verzoening, in het geheel van de kerk het meest spraakmakend geweest. Naar mijn oordeel was de discussie Boer/Berkhof het beste modaliteitengesprek in de naoorlogse jaren. Men gelieve deze gedachtenwisseling echter wel te plaatsen in het geheel van de theologie van Boer, een theologie die, evenals zijn prediking, als trinitarisch kan worden getypeerd.
https://wapenveldonline.nl/artikel/607/ik-ben-niet-zomaar-eigendom-van-christus/
Andries Zoutendijk — jaargang 55, nummer 5, oktober 2005
'Men spreekt van u zeer herelijke dingen, o schone stad van Isrels Opperheer' (Psalm 87, berijming 1773) Waaraan denken we als we zingen over de schone stad uit Psalm 87? Ik heb vaak aan de kerk gedacht en dat doe ik nog. Iets vergelijkbaars heb ik met Psalm 122: 'Kom ga met ons en doe als wij. Jeruzalem dat ik bemin, wij treden uwe poorten in.' Jeruzalem, dat is de kerk. Dat was voor mij de Nieuwe of de Oude Kerk in Delft, waar ik opgroeide. Ik dacht aan het gebouw en vooral aan de gemeente die er samenkwam. Daarover kun je herelijke dingen zeggen. Maar ik merk dat dat moeilijker wordt, zeker als het gaat om het instituut van de kerk.
https://wapenveldonline.nl/artikel/608/wapenveldkroniek/
H.G.J. Ligtenberg — jaargang 55, nummer 5, oktober 2005
https://wapenveldonline.nl/artikel/609/geografie-van-goed-en-kwaad/
Wim Balke — jaargang 55, nummer 5, oktober 2005
https://wapenveldonline.nl/artikel/610/calvijn/
Herman Oevermans — jaargang 55, nummer 5, oktober 2005
https://wapenveldonline.nl/artikel/611/bij-tijd-en-wijle/
Etnische zuiveringen in Midden Europa
Johan Snel — jaargang 55, nummer 5, oktober 2005
https://wapenveldonline.nl/artikel/612/etnische-zuiveringen-in-midden-europa/
Het kerkgebouw in het postindustriele landschap
Hans Teerds — jaargang 55, nummer 5, oktober 2005
https://wapenveldonline.nl/artikel/613/het-kerkgebouw-in-het-postindustriele-landschap/
H.G.J. Ligtenberg — jaargang 55, nummer 5, oktober 2005
https://wapenveldonline.nl/artikel/614/neurenberg-gesprekken/