Archief
Nummers
Jaargangen
- 74 (2024)
- 73 (2023)
- 72 (2022)
- 71 (2021)
- 70 (2020)
- 69 (2019)
- 68 (2018)
- 67 (2017)
- 66 (2016)
- 65 (2015)
- 64 (2014)
- 63 (2013)
- 62 (2012)
- 61 (2011)
- 60 (2010)
- 59 (2009)
- 58 (2008)
- 57 (2007)
- 56 (2006)
- 55 (2005)
- 54 (2004)
- 53 (2003)
- 52 (2002)
- 51 (2001)
- 50 (2000)
- 49 (1999)
- 48 (1998)
- 47 (1997)
- 46 (1996)
- 45 (1995)
- 44 (1994)
- 43 (1993)
- 42 (1992)
- 41 (1991)
- 40 (1990)
- 36 (1986)
- 34 (1984)
- 32 (1982)
- 27 (1977)
- 25 (1975)
- 24 (1974)
- 21 (1971)
- 19 (1969)
- 18 (1968)
- 15 (1965)
- 13 (1963)
- 8 (1958)
- 6 (1956)
Bart Wallet — jaargang 56, nummer 1, februari 2006
https://wapenveldonline.nl/artikel/634/redactioneel/
Dieper dan ik mijzelf ooit ken
Ella Lobregt-van Buuren — jaargang 56, nummer 1, februari 2006
'Van wie ben jij er een?' is een vraag die aan mijn moeder nog is gesteld. Niet vaak, want de omgeving wist het wel: van de melkboer. Aan mij vroegen ze: 'Hoe heet jij?' 'Ella.' Ik ben primair ik. Daarna komt de familie, werk en in mijn geval kerk. Maar ook een Ik-mens wil ergens bij horen en ontwikkelt enkel een eigen identiteit in relatie tot zijn omgeving, tot belangrijke anderen . De condities waaronder een mens een eigen identiteit ontwikkelt zijn drastisch veranderd en niet in het minst door de individualisering. Terwijl er nog nooit zoveel aandacht is geweest voor het eigen ik en de ontplooiing ervan, lijkt de ontwikkeling van een persoonlijke identiteit problematischer te worden.
https://wapenveldonline.nl/artikel/635/dieper-dan-ik-mijzelf-ooit-ken/
Dieper dan ik mijzelf ooit ken
Bert de Leede — jaargang 56, nummer 1, februari 2006
Wanneer we van iemand zeggen dat hij mensenkennis heeft, dan geven we zo iemand een groot compliment. Wij mensen kunnen ons immers heel erg vergissen in een ander, ons op het verkeerde been laten zetten door de (schone) schijn. Mensen kunnen zich anders voordoen dan ze zijn. Menigeen is ernstig in een eenmaal geliefd of belangrijk ander mens teleurgesteld. Wanneer kennen wij een ander echt?
https://wapenveldonline.nl/artikel/636/dieper-dan-ik-mijzelf-ooit-ken/
Dieper dan ik mijzelf ooit ken, kent Gij mij
Arjan Plaisier — jaargang 56, nummer 1, februari 2006
De vraag naar de menselijke identiteit is een vraag van alle tijden. We houden onszelf een leven lang gezelschap en toch is het geen uitgemaakte zaak dat we onszelf kennen. Wat voor alle tijden geldt, zo bleek uit het artikel van Ella Lobrecht, doet het voor onze tijd op een intensieve manier. Daarmee is de vraag naar de bronnen van de identiteit evenzeer dringend aan de orde. Na een kleine omtrekkende beweging, verricht ik in dit artikel een poging opnieuw de bijbelse en christelijk bron aan te boren, in de vooronderstelling dat deze bij uitstek relevant is voor het verstaan van de menselijke identiteit.
https://wapenveldonline.nl/artikel/637/dieper-dan-ik-mijzelf-ooit-ken-kent-gij-mij/
‘Democratie kan zich niet ontwikkelen in een onbegrensde ruimte’
Herman Oevermans en Johan Snel — jaargang 56, nummer 1, februari 2006
Twee bijzondere, vuistdikke boeken over de lotgevallen van Europa in de 20e eeuw verschenen er in Nederland in 2004. Het ene won zo ongeveer elke publieksprijs en prijkt sindsdien op elke zichzelf respecterende salontafel. Het andere werd maar heel beperkt opgemerkt. Toch is het boek van Pieter van der Plank een nog fundamenteler onderzoek en misschien nog wel schokkender verslag van wat Europa in de afgelopen eeuw is overkomen dan dat van Geert Mak. In Trouw noemde Samuel de Lange het 'in zijn weloverwogen compleetheid een meesterwerk' .
https://wapenveldonline.nl/artikel/638/democratie-kan-zich-niet-ontwikkelen-in-een-onbegrensde-ruimte/
Hans de Knijff — jaargang 56, nummer 1, februari 2006
Het citaat van O. Noordmans, dat ik hier als uitgangspunt en motto wil gebruiken, is wellicht overbekend, maar omdat het 'in nuce 'alles in zich bevat waarover het in een theologische verhandeling over het probleem Europa moet gaan, plaats ik het hier aan het hoofd van onze overwegingen. Het is de eerste regel van een meditatie met de titel 'Europa' uit 1947/48 en luidt: 'Wie een naam zoekt voor de nood der wereld, kan er thans een vinden: Europa.'
https://wapenveldonline.nl/artikel/639/uit-het-doopvont-geheven/
Over het werk of aan het werk?
Johan Wolswinkel — jaargang 56, nummer 1, februari 2006
'Christelijk denken over arbeid helpt zelden verder', aldus een kop in ''Trouw'' van 13 januari 2006. In het bijbehorende artikel stond een interview met theoloog Eric van de Laar die onlangs in Nijmegen promoveerde op het christelijke denken over arbeid . Hij concludeerde dat de meerderheid van de christelijke teksten geen relevante bijdrage levert aan het publieke debat over arbeid en dat theologen geen partij vormen voor economen en sociologen. Volgens Van de Laar is het bij de christelijke auteurs altijd hetzelfde liedje en beroepen ze zich op een standaardrepertoire van bijbelteksten met als conclusie: 'We moeten niet vergeten dat er meer is in de wereld dan werken en consumeren, en dat de mens werkt op aarde om de naaste, de gemeenschap en God te dienen.'
https://wapenveldonline.nl/artikel/640/over-het-werk-of-aan-het-werk/
Arjan Plaisier — jaargang 56, nummer 1, februari 2006
https://wapenveldonline.nl/artikel/641/het-mobieltje-en-de-trein/
Albert Noordegraaf — jaargang 56, nummer 1, februari 2006
https://wapenveldonline.nl/artikel/642/hier-beneden-is-het-niet/
Zij doet hem geen goed en geen kwaad
Albert Noordegraaf — jaargang 56, nummer 1, februari 2006
https://wapenveldonline.nl/artikel/643/zij-doet-hem-geen-goed-en-geen-kwaad/
De belijdenis van een gebroken kerk
Aart Nederveen — jaargang 56, nummer 1, februari 2006
https://wapenveldonline.nl/artikel/644/de-belijdenis-van-een-gebroken-kerk/
Ze hebben lief maar worden vervolgd
Gerard den Hertog — jaargang 56, nummer 1, februari 2006
https://wapenveldonline.nl/artikel/645/ze-hebben-lief-maar-worden-vervolgd/