Archief
Nummers
Jaargangen
- 74 (2024)
- 73 (2023)
- 72 (2022)
- 71 (2021)
- 70 (2020)
- 69 (2019)
- 68 (2018)
- 67 (2017)
- 66 (2016)
- 65 (2015)
- 64 (2014)
- 63 (2013)
- 62 (2012)
- 61 (2011)
- 60 (2010)
- 59 (2009)
- 58 (2008)
- 57 (2007)
- 56 (2006)
- 55 (2005)
- 54 (2004)
- 53 (2003)
- 52 (2002)
- 51 (2001)
- 50 (2000)
- 49 (1999)
- 48 (1998)
- 47 (1997)
- 46 (1996)
- 45 (1995)
- 44 (1994)
- 43 (1993)
- 42 (1992)
- 41 (1991)
- 40 (1990)
- 36 (1986)
- 34 (1984)
- 32 (1982)
- 27 (1977)
- 25 (1975)
- 24 (1974)
- 21 (1971)
- 19 (1969)
- 18 (1968)
- 15 (1965)
- 13 (1963)
- 8 (1958)
- 6 (1956)
Herman Oevermans — jaargang 53, nummer 2, april 2003
https://wapenveldonline.nl/artikel/14/redactioneel/
‘Zonder brein geen geloof, hoop en liefde’
Aart Nederveen en Remko Muis — jaargang 53, nummer 2, april 2003
De Nijmeegse hoogleraar neuropsychologie Peter Hagoort is gewend aan de vragen die zijn onderzoek oproept bij een breder publiek. Al verschillende keren gaf hij interviews of verzorgde hij lezingen voor mensen met interesse voor zijn vakgebied. Hij mag zich bovendien verheugen in de belangstelling van invloedrijke personen. Koningin Beatrix opende het gloednieuwe F.C. Donderscentrum waarvan Hagoort directeur is. Hagoort verzorgde bij deze gelegenheid een diapresentatie - nu voor iedereen toegankelijk op internet - waarin hij ons staatshoofd introduceerde in zijn vakgebied. De paus ontbood Hagoort om voor hem uit de doeken te doen wat zich afspeelt in het hoofd van een wereldburger die zijn naam over de lippen laat komen. In een heuse Vaticaanse publicatie is inmiddels voor iedereen te lezen hoe het woord 'paus' ligt opgeslagen in onze hersenen.
https://wapenveldonline.nl/artikel/16/zonder-brein-geen-geloof-hoop-en-liefde/
Wat voor iemand is deze, dat ook de wind en de zee Hem gehoorzamen?’
Gerard den Hertog — jaargang 53, nummer 2, april 2003
Ik kan me nog goed de verrassing herinneren, waarmee ik als student H. Berkhof, De mens onderweg, las. Daarin komen enkele bladzijden voor, waarin hij aandacht vraagt voor de relatie van Jezus met de natuur. Het Evangelie vertelt bijvoorbeeld, dat Jezus bij de wilde dieren was, zoals Marcus aantekent bij de verzoeking in de woestijn (1:13). 'De wilde dieren zijn het teken van het redeloze, chaotische en bedreigende dat de natuur voor de mens heeft' . Zó is het ook met het water. In Jezus' optreden 'geschiedt ook dit ongehoorde, dat de weerbarstige en dreigende natuur zich door de mens laat bevelen en zich in dienst stelt van Gods heilsplan voor zijn mensen' .
https://wapenveldonline.nl/artikel/17/wat-voor-iemand-is-deze-dat-ook-de-wind-en-de-zee-hem-gehoorzamen/
Wat kunnen de neurowetenschappen verklaren?
Gerrit Glas — jaargang 53, nummer 2, april 2003
Mevrouw A heeft een depressie. Alles is grijs. Niets geeft haar meer plezier. Ze heeft moeite om zich tot iets te zetten of zich te concentreren. Overdag zit ze het liefst op de bank Het leven trekt zich aan haar voorbij. Ze slaapt slecht, haar seksuele gevoelens zijn verdwenen en haar geloofsleven heeft een dieptepunt bereikt: het geloof zegt haar weinig en wat ze in de kerk hoort, is aan haar niet meer besteed. Een psychiater constateert een depressie. Er volgen gesprekken en ze krijgt medicijnen. Na twee weken verbetert de slaap. Na vier weken begint haar energie weer terug te keren. Ook voelt ze zich minder gedeprimeerd. Na twee maanden is de depressie over.
https://wapenveldonline.nl/artikel/18/wat-kunnen-de-neurowetenschappen-verklaren/
‘Wij weten nog altijd niet wat een kerk is’
Willem van ’t Spijker — jaargang 53, nummer 2, april 2003
Onder de literaire genres waarmee we te maken krijgen bij de bestudering van de Reformatie neemt dat van de testamenten een geheel eigen plaats in. Zij bieden ons een beeld van hetgeen de beschikker bezig hield op de grens van het leven en in het aangezicht van het sterven. Traktaten geven ons inzicht in iemands theologische opvattingen; ze zijn geschreven voor de publiciteit. Ook al mag men aannemen, dat de theoloog zijn mening goed geformuleerd heeft, niettemin hebben we altijd rekening te houden met gevoelens die achter woorden schuil kunnen gaan.
https://wapenveldonline.nl/artikel/19/wij-weten-nog-altijd-niet-wat-een-kerk-is/
Ton van der Schans — jaargang 53, nummer 2, april 2003
De tijdgeest is een begrip dat het in Wapenveld-kringen goed doet. Serieus als we - ondanks onze grappen - zijn en blijven, vleien we ons met onze cultuurkritiek vaak in het donzen dekbed van ons eigen wereldbeeld. Met parmantig gekrulde lippen spreken we als onze mening uit dat de samenleving de laatste decennia ingrijpend veranderd is. Dat zal waar zijn. De tekenen des tijds liegen er niet om.
https://wapenveldonline.nl/artikel/20/de-treden-van-de-dagen/
Kerkelijk spreken over Irak en Israël
Bert de Leede — jaargang 53, nummer 2, april 2003
https://wapenveldonline.nl/artikel/21/kerkelijk-spreken-over-irak-en-israel/
Govert J. Buijs — jaargang 53, nummer 2, april 2003
https://wapenveldonline.nl/artikel/161/tussen-athene-en-jeruzalem/
Herman Ligtenberg — jaargang 53, nummer 2, april 2003
https://wapenveldonline.nl/artikel/162/raak-me-niet-aan/
Harry Groenenboom — jaargang 53, nummer 2, april 2003
https://wapenveldonline.nl/artikel/163/internet/
Enny de Bruijn — jaargang 53, nummer 2, april 2003
https://wapenveldonline.nl/artikel/164/waarom-god-niet-verdwijnt/
Johan Graafland — jaargang 53, nummer 2, april 2003
https://wapenveldonline.nl/artikel/165/leve-de-globalisering/
Herman Oevermans — jaargang 53, nummer 2, april 2003
https://wapenveldonline.nl/artikel/166/de-veiligheidsutopie/