Archief
Nummers
Jaargangen
- 74 (2024)
- 73 (2023)
- 72 (2022)
- 71 (2021)
- 70 (2020)
- 69 (2019)
- 68 (2018)
- 67 (2017)
- 66 (2016)
- 65 (2015)
- 64 (2014)
- 63 (2013)
- 62 (2012)
- 61 (2011)
- 60 (2010)
- 59 (2009)
- 58 (2008)
- 57 (2007)
- 56 (2006)
- 55 (2005)
- 54 (2004)
- 53 (2003)
- 52 (2002)
- 51 (2001)
- 50 (2000)
- 49 (1999)
- 48 (1998)
- 47 (1997)
- 46 (1996)
- 45 (1995)
- 44 (1994)
- 43 (1993)
- 42 (1992)
- 41 (1991)
- 40 (1990)
- 36 (1986)
- 34 (1984)
- 32 (1982)
- 27 (1977)
- 25 (1975)
- 24 (1974)
- 21 (1971)
- 19 (1969)
- 18 (1968)
- 15 (1965)
- 13 (1963)
- 8 (1958)
- 6 (1956)
Bart Wallet — jaargang 57, nummer 6, december 2007
https://wapenveldonline.nl/artikel/795/redactioneel/
Duurzaamheid kan niet zonder transcendentie
Herman Oevermans en Wim Dekker — jaargang 57, nummer 6, december 2007
'Ik heb een stevige ruzie gehad met het bestuur van het Humanistisch Verbond over dat radiospotje waarin de 'kracht van mensen' afgezet wordt tegen het 'aan de goden overgeleverd zijn'. Mijn hoop was dat humanisten in ons land aan die tegenstelling voorbij zouden zijn. Maar dat is helaas nog niet het geval. Die actie bleek te zijn opgezet via een marketingbureau. Dan krijg je dit soort oneliners. Het bestuur staat er wel achter. Het levert ledenwinst op, er is sprake van religieuze dreiging, dat soort argumenten. Op deze manier blijf je in een onvruchtbare oppositie, richt je alle aandacht op elkaars zwarte plekken. Zo kan er geen leerzame wrijving ontstaan. Mensen zitten te vaak op elkaars pijnpunten te duwen.'
https://wapenveldonline.nl/artikel/796/duurzaamheid-kan-niet-zonder-transcendentie/
Arjan Plaisier — jaargang 57, nummer 6, december 2007
De zonde van de gulzigheid is de zesde in de rij van zogenaamde hoofdzonden. Het zij hier nog maar eens gezegd dat we niet aan de haal moeten gaan met die catalogus van zeven hoofdzonden. In het protestantisme hebben ze nooit die rol die ze met name de biecht- en boetepraktijk van de Rooms-katholieke kerk hebben gespeeld. Toch is het een reeks die een zinvolle exploratie in het kwaad vormt.
https://wapenveldonline.nl/artikel/797/gulzigheid/
Aart Nederveen — jaargang 57, nummer 6, december 2007
De dichter Willem de Mérode is in christelijke kring vooral bekend geworden vanwege zijn religieuze gedichten. Velen kennen 'Mijn zoon geef mij uw hart' of zijn gedichten over het avondmaal. In de jaren dertig van de vorige eeuw schreef De Mérode ook heel andere gedichten, harder en vaak veel minder expliciet christelijk. Veel van zijn christelijke tijdgenoten konden dat niet zo waarderen. Ook in deze nieuwe periode bleef de strijd tussen zijn geloof en zijn pedofiele gevoelens telkens terugkeren.
https://wapenveldonline.nl/artikel/798/zaligen-durven-lijden/
Bram de Muynck — jaargang 57, nummer 6, december 2007
Een dezer dagen is een parlementaire onderzoekscommissie begonnen met haar onderzoek naar de onderwijsvernieuwingen in de afgelopen decennia. Sceptici uit het onderwijsveld zeggen al te weten wat er uit komt. De vernieuwingen zijn aan de leraren opgedrongen, scholen worden geleid door beheersmatige managers en de nadruk op zelfstandig leren heeft gezorgd voor teloorgang van de kennis. De verontrusting over de kwaliteit van het onderwijs heeft een nationaal draagvlak gekregen. Het wetenschappelijk instituut van het CDA spreekt van 'de nieuwe schoolstrijd' . Wat is er toch aan de hand in dit land, waarin de scholen een rijke pedagogisch traditie nog dagelijks tot expressie brengen en de wiskundeprestaties behoren tot de absolute wereldtop?
https://wapenveldonline.nl/artikel/799/to-enchant-a-boy/
Erik Willemsen — jaargang 57, nummer 6, december 2007
'Weten waarin jij bijzonder bent?' Dat is de vraag die een reclameposter op een willekeurig NS-station de reizigers stelt. Het is geen overdreven cultuurpessimisme in deze kreet het verlangen van de hedendaagse mens te zien oplichten naar uniciteit en de creatie van het eigen leven.
https://wapenveldonline.nl/artikel/800/wij-zijn-wat-zuidelijker/
Willemijn Don — jaargang 57, nummer 6, december 2007
Blij verrast draaide de Betuwse vrouw zich om toen ik haar vertelde waar ze Central Park kon vinden: 'O, u bent Nederlandse? En was u ook in die dienst? Wel een leuke kerk hoor, lijkt me.' Ik woon hier ruim twee jaar, maar Redeemer Presbyterian Church had ik nog niet eerder als 'leuk' horen kwalificeren. Wel als 'groot', 'inspirerend' en 'een model voor gemeentestichting'. Terwijl Nederlandse vrienden die ik meeneem naar 'mijn' gemeente steevast juist een batterij aan kritische vragen op me afvuren: 'Hoe kun je nu gemeente zijn met zoveel mensen? Moet de kerk er niet zijn voor elke bevolkingsgroep? Het lichaam van Christus bestaat toch niet alleen maar uit hogeropgeleide yuppen?' Of juist een schijnbaar tegengestelde reactie geven: 'Men zegt altijd dat in Redeemer vooral succesvolle zakenlieden zitten. Nou, ik vond het meer lijken op een jeugdkerk...'
https://wapenveldonline.nl/artikel/801/wapenveldkroniek/
Bert de Leede — jaargang 57, nummer 6, december 2007
https://wapenveldonline.nl/artikel/802/een-synode-is-geen-parlement/
Het ministerie van buitengewone zaken
Mark Wallet — jaargang 57, nummer 6, december 2007
https://wapenveldonline.nl/artikel/803/het-ministerie-van-buitengewone-zaken/
Kees Guijt — jaargang 57, nummer 6, december 2007
https://wapenveldonline.nl/artikel/804/de-ringen-van-saturnus/
Paul van Trigt — jaargang 57, nummer 6, december 2007
https://wapenveldonline.nl/artikel/805/bekentenissen-van-een-burger/