Archief
Nummers
Jaargangen
- 74 (2024)
- 73 (2023)
- 72 (2022)
- 71 (2021)
- 70 (2020)
- 69 (2019)
- 68 (2018)
- 67 (2017)
- 66 (2016)
- 65 (2015)
- 64 (2014)
- 63 (2013)
- 62 (2012)
- 61 (2011)
- 60 (2010)
- 59 (2009)
- 58 (2008)
- 57 (2007)
- 56 (2006)
- 55 (2005)
- 54 (2004)
- 53 (2003)
- 52 (2002)
- 51 (2001)
- 50 (2000)
- 49 (1999)
- 48 (1998)
- 47 (1997)
- 46 (1996)
- 45 (1995)
- 44 (1994)
- 43 (1993)
- 42 (1992)
- 41 (1991)
- 40 (1990)
- 36 (1986)
- 34 (1984)
- 32 (1982)
- 27 (1977)
- 25 (1975)
- 24 (1974)
- 21 (1971)
- 19 (1969)
- 18 (1968)
- 15 (1965)
- 13 (1963)
- 8 (1958)
- 6 (1956)
Aart Nederveen — jaargang 74, nummer 6, december 2024
https://wapenveldonline.nl/artikel/1784/redactioneel/
‘De grote mystici hebben iets speels, daardoor kunnen ze bergen verzetten’
Herman Oevermans en Gerda van de Haar — jaargang 74, nummer 6, december 2024
Wat is mystiek? Jean-Jacques Suurmond, bekend van zijn jarenlange column in Trouw, hield zich er gedurende zijn leven in toenemende mate mee bezig. Wapenveld spreekt hem over zijn leven en werk.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1785/de-grote-mystici-hebben-iets-speels-daardoor-kunnen-ze-bergen-verzetten/
Maria Groen-Blokhuis — jaargang 74, nummer 6, december 2024
https://wapenveldonline.nl/artikel/1786/genade-aanzeggen/
Edward van ’t Slot — jaargang 74, nummer 6, december 2024
‘De toren van Babel moet om,’ zo klonk het afgelopen voorjaar bij een Europese bijeenkomst van nieuw-nationalistische partijen. De toren van Babel, dat was de EU, die verschillen verhult en mensen in een eenheidskeurslijf dwingt. Of zo. Er zitten haken en ogen aan de vergelijking. Maar dat het verhaal over Babel inderdaad een heel actueel politiek verhaal is, staat buiten kijf. Een schets over dwingende eenduidigheid en onpeilbare waarheid.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1787/babbel-revisited/
Geschenk voor een cultuur in tijdnood
Robert van Putten — jaargang 74, nummer 6, december 2024
Sinds een aantal jaar bestel ik bij de Sint-Adelbertsabdij van Egmond adventskaarsen. Hun ambachtelijke kaarsenmakerij maakt adventskaarsen met daarop afbeeldingen en teksten gerelateerd aan advent. Bijvoorbeeld over waakzaamheid en over Johannes de Doper. Deze versierde abdijkaarsen brengen daarmee verschillende aspecten van de adventstijd voor het voetlicht. Ze markeren zo dat elke adventsweek een eigen karakter heeft.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1788/geschenk-voor-een-cultuur-in-tijdnood/
Menno van der Beek en Niek Stam — jaargang 74, nummer 6, januari 2024
https://wapenveldonline.nl/artikel/1789/vluchtplan/
Jan van der Stoep — jaargang 74, nummer 6, december 2024
Draait journalistiek om waarheidsvinding? Dat is wel wat journalisten vaak antwoorden als je ze vraagt wat de kern van hun vak is. Opmerkelijk is het wel als je bedenkt dat wetenschappers dat niet zo snel zouden zeggen. Waarheid is meer dan een exacte beschrijving van een bepaalde stand van zaken, betoogt Jan van der Stoep, waarheid moet geleefd worden. In een gepolariseerd debat heeft de journalist de primaire en urgente taak de hygiëne te bewaren. Maar de rol van de journalist moet ook niet overschat worden.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1790/herdershond-in-de-kudde/
De gebroken gestalte van de kerk
Willem Kater — jaargang 74, nummer 6, december 2024
Onlangs verscheen het zeventiende een laatste deel [1] van het Verzameld Werk van K.H. Miskotte: Johannes Hermanus Gunning en andere bijdragen over de theologie van de negentiende eeuw. Bij de presentatie reflecteerde Willem Kater, christelijk-gereformeerd predikant, op Miskottes Korte nabetrachting over de Afscheiding van 1834 [2] uit de bundel. In dit artikel de licht bewerkte tekst van de lezing, die Kater opende met een waarschuwing: ‘U gaat niet zonder kleurscheuren hier vandaan. Niemand komt er ongeschonden uit. Het is een tekst is die ons vandaag iets te zeggen heeft.’
https://wapenveldonline.nl/artikel/1791/de-gebroken-gestalte-van-de-kerk/
Psalmen: het gebedenboek van Jezus en de kerk
Cor Bos — jaargang 74, nummer 6, december 2024
Mensen zijn relationele en sociale wezens, dat is het paradigma van Bonhoeffer. Ook gelovige mensen leven met en voor anderen. Dat blijkt specifiek in hun gebed. Al biddend nemen ze verantwoordelijkheid voor anderen. De ware mens is Jezus. Bonhoeffer komt op basis van de exegetische categorie parallelisme membrorum tot een hermeneutische vondst: de ander met wie ik Psalmen bid, is Jezus zelf.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1792/psalmen-het-gebedenboek-van-jezus-en-de-kerk/
De zin van het bestaan volgens Viktor Frankl
Maurits Potappel — jaargang 74, nummer 6, december 2024
https://wapenveldonline.nl/artikel/1793/de-zin-van-het-bestaan-volgens-viktor-frankl/