Archief
Nummers
Jaargangen
- 74 (2024)
- 73 (2023)
- 72 (2022)
- 71 (2021)
- 70 (2020)
- 69 (2019)
- 68 (2018)
- 67 (2017)
- 66 (2016)
- 65 (2015)
- 64 (2014)
- 63 (2013)
- 62 (2012)
- 61 (2011)
- 60 (2010)
- 59 (2009)
- 58 (2008)
- 57 (2007)
- 56 (2006)
- 55 (2005)
- 54 (2004)
- 53 (2003)
- 52 (2002)
- 51 (2001)
- 50 (2000)
- 49 (1999)
- 48 (1998)
- 47 (1997)
- 46 (1996)
- 45 (1995)
- 44 (1994)
- 43 (1993)
- 42 (1992)
- 41 (1991)
- 40 (1990)
- 36 (1986)
- 34 (1984)
- 32 (1982)
- 27 (1977)
- 25 (1975)
- 24 (1974)
- 21 (1971)
- 19 (1969)
- 18 (1968)
- 15 (1965)
- 13 (1963)
- 8 (1958)
- 6 (1956)
Aart Nederveen — jaargang 64, nummer 2, april 2014
https://wapenveldonline.nl/artikel/1179/redactioneel/
Een ongedwongen geloofsopvoeding
Daniëlle van de Koot-Dees — jaargang 64, nummer 2, april 2014
‘Wil je soms een vijg, Fien?’, hoor ik een moeder tegen haar dreumes zeggen. Sommige lezers zien nu wellicht een jarenvijftigtafereeltje voor zich, waar een moeder haar dochter dreigt met een fysieke straf. Ik hoorde deze zin echter toen ik afgelopen zomer met mijn kinderen aan de rand van een zandbak zat in een oud Amsterdams stadspark.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1180/een-ongedwongen-geloofsopvoeding/
Wie is die HEER, dat ik hem zou gehoorzamen?
Wim Vermeulen — jaargang 64, nummer 2, april 2014
Wie anderen wil inwijden in heilgeheimen kan er niet omheen hen bepaalde dingen eenvoudigweg aan te leren. Inwijding vereist een begrippenkader. Een Bijbels ABC. Anders gezegd: inwijding vereist bekendheid met het Grote Verhaal. De sleutelmomenten in de geschiedenis van God met de mensen moeten verteld en doorverteld worden.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1181/wie-is-die-heer-dat-ik-hem-zou-gehoorzamen/
Gezien en beoordeeld: God ontmoeten in onze schuld
Stefan Paas — jaargang 64, nummer 2, april 2014
Op 8 september vorig jaar trad ds. Arenda Haasnoot (PKN) aan tegen een aantal ongelovige heren van middelbare leeftijd, onder wie voetbalverslaggever Johan Derksen. Het gesprek vond plaats in het kader van een serie debatten die worden georganiseerd door de Vrije Baptistenkerk Bethel in Drachten, onder de naam Bolder 75.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1182/gezien-en-beoordeeld-god-ontmoeten-in-onze-schuld/
Enny de Bruijn — jaargang 64, nummer 2, april 2014
Bekeringsverhalen hebben in de grote boekenwereld geen goede naam. Tenminste, de traditionele bekeringsverhalen uit de christelijke traditie, want als je ‘bekering’ wat ruimer interpreteert en beschouwt als een belangrijke wending in iemands leven, dan is natuurlijk bijna elk levensverhaal een bekeringsverhaal, en is bijna ieder mens geneigd om zijn eigen geschiedenis in het licht van de grote keerpunten in zijn leven te duiden.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1183/vonne-van-der-meer/
Zijn is waargenomen worden. Maar door wie?
Désanne van Brederode — jaargang 64, nummer 2, april 2014
https://wapenveldonline.nl/artikel/1184/zijn-is-waargenomen-worden-maar-door-wie/
‘Ik was echt niet in de wieg gelegd voor predikant’
Thom van den End — jaargang 64, nummer 2, april 2014
Eergisteren was het honderd jaar geleden dat mijn vader, jullie overgrootvader, geboren werd. We hebben dat als zijn kinderen met elkaar gevierd in zijn geboortestad. Mijn vrouw, die moeder en oma uit duizenden, aan wie jullie ongetwijfeld zeer goede herinneringen bewaren, heeft voor die gelegenheid een buitengewoon mooie documentatie samengesteld. Enkelen van jullie zullen daarvan misschien nog wel een exemplaar in bezit hebben.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1185/ik-was-echt-niet-in-de-wieg-gelegd-voor-predikant/
Aart Nederveen — jaargang 64, nummer 2, april 2014
https://wapenveldonline.nl/artikel/1186/de-zegen-van-boven/
Goddeloosheid in het werk van Diane Arbus
Dirk Verburg — jaargang 64, nummer 2, april 2014
Het afgelopen jaar bezocht ik de tentoonstelling van het werk van Diane Arbus (1923-1971) in het FOAM te Amsterdam en werd getroffen door de intens deprimerende indruk die haar werk bij mij achterliet. De tentoonstelling bestond uitsluitend uit zwart-witfoto’s op een relatief klein formaat, hoofdzakelijk van mensen in de marge van de samenleving zoals travestieten, nudisten en mensen met een fysieke of mentale afwijking. Aanvankelijk deed ik haar werk af als negativistisch en voyeuristisch, maar toch vond ik dit te gemakkelijk. Haar foto’s roepen een veel breder spectrum aan ervaringen op dan deze eenvoudige kwalificaties en doen de vraag rijzen naar het wezen van de kunst in fotografie en de persoon van Diane Arbus.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1187/goddeloosheid-in-het-werk-van-diane-arbus/