Archief
Nummers
Jaargangen
- 74 (2024)
- 73 (2023)
- 72 (2022)
- 71 (2021)
- 70 (2020)
- 69 (2019)
- 68 (2018)
- 67 (2017)
- 66 (2016)
- 65 (2015)
- 64 (2014)
- 63 (2013)
- 62 (2012)
- 61 (2011)
- 60 (2010)
- 59 (2009)
- 58 (2008)
- 57 (2007)
- 56 (2006)
- 55 (2005)
- 54 (2004)
- 53 (2003)
- 52 (2002)
- 51 (2001)
- 50 (2000)
- 49 (1999)
- 48 (1998)
- 47 (1997)
- 46 (1996)
- 45 (1995)
- 44 (1994)
- 43 (1993)
- 42 (1992)
- 41 (1991)
- 40 (1990)
- 36 (1986)
- 34 (1984)
- 32 (1982)
- 27 (1977)
- 25 (1975)
- 24 (1974)
- 21 (1971)
- 19 (1969)
- 18 (1968)
- 15 (1965)
- 13 (1963)
- 8 (1958)
- 6 (1956)
Aart Nederveen — jaargang 70, nummer 5, oktober 2020
https://wapenveldonline.nl/artikel/1551/redactioneel/
Deze tijd vraagt om een christendom dat schuurt
Aart Nederveen en Robert van Putten — jaargang 70, nummer 5, oktober 2020
Traditiegetrouw zette de redactie aan het begin van dit jaar weer een nieuwe jaarserie uit. We wilden uitpeilen wat de potentie is van de hedendaagse herontdekking van liturgie. Dat staat in sterk contrast tot het ‘gesloten wereldbeeld’ dat meekomt met de dominantie van techniek en wetenschap in onze tijd. Ons vermoeden was dat in ‘liturgisch leven’ een radicaal ander perspectief op de werkelijkheid wordt geopend. Het brengt een andere Sitz im Leben. Maar het eerste nummer lag in februari net goed en wel op de deurmat of de coronacrisis deed haar intrede. Daar sta je dan met je jaarserie, terwijl de kerkdeuren gesloten waren, kloosters geen gasten konden ontvangen, erediensten geminimaliseerd werden of transformeerden tot YouTube-event.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1552/deze-tijd-vraagt-om-een-christendom-dat-schuurt/
Edward van ’t Slot — jaargang 70, nummer 5, oktober 2020
Een bekentenis: vanaf het begin van de coronaperiode leef ik met een soort wrokkigheid over de beslissingen van ‘de kerk’ in deze tijd. Alsof ze iets helemaal verkeerd doet en daarmee de gemeente, onder wie mijzelf, hard treft – om over de Heer die troont op de lofzangen van zijn volk nog maar te zwijgen. Sommigen herkennen mijn moppers; velen ook niet. Hoe dan ook besef ik: chagrijn gaat u en mij niet verder brengen. Op zoek naar helderheid en een constructieve bijdrage.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1553/van-deelnemer-naar-consument/
Hendrik Mosterd — jaargang 70, nummer 5, oktober 2020
Een van de beroemdste en meest omstreden kunstenaars uit onze tijd is Damien Hirst. Bekend zijn de schedel die hij vol heeft gezet met diamanten en zijn haai op sterk water. Iets minder bekend is het kunstwerk dat hij Het gouden kalf heeft genoemd. Het staat in een bad sterk water van twee meter hoog en drie meter breed op een grote marmeren sokkel. De hoeven en de hoorns van het stierkalf zijn verguld met achttienkaraats goud. Op de kop van het dier staat een gouden schijf die verwijst naar een Egyptische godheid. Voor het kunstwerk werd een kleine elf miljoen pond neergeteld. Tot dat moment had het werk van een nog levende kunstenaar nog nooit zoveel geld opgebracht.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1554/liturgie-van-het-ongeduld/
Roversbenden, globalisering en geloof
Johan Visser — jaargang 70, nummer 5, oktober 2020
Sprekend over koninkrijken die zonder gerechtigheid niets anders zijn dan ‘grote roversbenden’, haalt kerkvader Augustinus in De Civitate Dei een door Alexander de Grote gevangen zeerover aan. Op de vraag van de Macedonische wereldveroveraar wat de piraat bezielde om de zee onveilig te maken, antwoordde deze: ‘Net wat u bezielt om het de hele wereld te doen! Maar omdat ik het met een klein scheepje doe, heet ik rover, terwijl u, met uw grote vloot heerser heet!’[1]
https://wapenveldonline.nl/artikel/1555/roversbenden-globalisering-en-geloof/
Gertine Blom — jaargang 70, nummer 5, oktober 2020
https://wapenveldonline.nl/artikel/1556/verlangen-naar-beperking/
Close encounters met Marx en Nietzsche
Johan Snel — jaargang 70, nummer 5, oktober 2020
In 1999 kwam de Amerikaanse historicus Jim Bratt met het voorstel Kuyper anders te lezen. Abraham Kuyper (1837-1920) was in zijn dagen een leidende figuur in het Nederlandse politieke en kerkelijke landschap maar sinds de culturele revolutie een wat vergeten en ook vaak verkeerd begrepen persoon. Dit najaar is het honderd jaar geleden dat hij overleed en in dat kader wordt internationaal het academische jaar 2020/21 als een ‘Kuyperjaar’ opgevoerd.[1]
https://wapenveldonline.nl/artikel/1557/close-encounters-met-marx-en-nietzsche/
Dakka-zangers, Ede – Ontsprongen
Menno van der Beek en Niek Stam — jaargang 70, nummer 5, oktober 2020
https://wapenveldonline.nl/artikel/1558/dakka-zangers-ede-ontsprongen/
Een lelijke fascinatie voor geweld
Gertjan Schutte — jaargang 70, nummer 5, oktober 2020
Politieke veranderingen in het Westen, samengevat met ‘verrechtsing’, worden weerspiegeld door de thema’s die moderne cineasten kiezen. Er is volop aandacht voor fascistisch geweld en nazisme, zelfs in het werk van ‘kunst om de kunst’-filmmakers als Quentin Tarantino, Paolo Sorrentino en Wes Anderson. Hun benaderingen van deze thema’s leveren verrassende inzichten op over de vraag hoe fascistisch geweld en nazisme wel (en niet) in beeld te brengen.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1559/een-lelijke-fascinatie-voor-geweld/
Bijna zoiets als een ‘historische sensatie’
Ger Groot — jaargang 70, nummer 5, oktober 2020
Op de meest noordelijke stadspoort van Lübeck zijn drie plaketten aangebracht. Eén ervan is van gebakken klei, de tweede van metaal, de derde van plastic. De eerste bevat een simpele tekst: Carl Hans Lody starb für uns 6.11.1914 im Tower zu London. Veel zegt dat niet. Wie was Carl Hans Lody? – vraag ik me op die vroege ochtend van mijn Lübeckse omzwerving af.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1560/bijna-zoiets-als-een-historische-sensatie/