Archief
Nummers
Jaargangen
- 74 (2024)
- 73 (2023)
- 72 (2022)
- 71 (2021)
- 70 (2020)
- 69 (2019)
- 68 (2018)
- 67 (2017)
- 66 (2016)
- 65 (2015)
- 64 (2014)
- 63 (2013)
- 62 (2012)
- 61 (2011)
- 60 (2010)
- 59 (2009)
- 58 (2008)
- 57 (2007)
- 56 (2006)
- 55 (2005)
- 54 (2004)
- 53 (2003)
- 52 (2002)
- 51 (2001)
- 50 (2000)
- 49 (1999)
- 48 (1998)
- 47 (1997)
- 46 (1996)
- 45 (1995)
- 44 (1994)
- 43 (1993)
- 42 (1992)
- 41 (1991)
- 40 (1990)
- 36 (1986)
- 34 (1984)
- 32 (1982)
- 27 (1977)
- 25 (1975)
- 24 (1974)
- 21 (1971)
- 19 (1969)
- 18 (1968)
- 15 (1965)
- 13 (1963)
- 8 (1958)
- 6 (1956)
Aart Nederveen — jaargang 72, nummer 2, april 2022
https://wapenveldonline.nl/artikel/1634/redactioneel/
In verzet tegen postmoderne slavernij
Henk Brons — jaargang 72, nummer 2, april 2022
Wat bood in tijden van lockdown meer vrijheid en vreugde dan een eigen tuin? Je kunt er je hoofd leegmaken, vertragen, en met aandacht genieten van de schoonheid van de schepping. En het tuinieren spoort je aan tot onderhoud van de schepping. Maar daarmee is de tuin voor velen gevaarlijk terrein, zo betoogt de Pools-Britse denker Kolakowski in een ironisch getint essay. Marxisten zien de eigen tuin volgens hem als een zoethoudertje voor de massa. De tuin houdt alleen maar af van de permanente revolutie. Tuinier niet, is daarom Kolakowski’s advies. Wat hij eigenlijk aan de kaak wil stellen is hoe ver een omvattende filosofie doorwerkt in ons privéleven en wat de risico’s daarvan zijn.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1635/in-verzet-tegen-postmoderne-slavernij/
Hendrik Mosterd — jaargang 72, nummer 2, april 2022
De film Loveless (2017) van de Russische cineast Andrej Zvjagintsev vertelt het verhaal van een totaal vergiftigd huwelijk. Boris en Zhenya wonen nog in hetzelfde huis maar hebben beiden een nieuwe partner. Boris heeft het aangelegd met een jong meisje dat inmiddels zwanger is van hem. Zhenya heeft zich ingelaten met een rijke man van middelbare leeftijd. Hij noemt haar het prachtigste monster ter wereld.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1636/het-kindoffer/
We hoeven niet te slagen om toch te ondernemen
George Harinck — jaargang 72, nummer 2, april 2022
Het besef in een tijd van grote veranderingen te leven is in de afgelopen twee eeuwen het deel geweest van vrijwel elke generatie in de westerse cultuur, en misschien kunnen we zelfs zeggen: van elk persoon. De meest diepgaande verandering is ongetwijfeld de meest omvattende: die van de verandering van de verhouding tussen religie en cultuur.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1637/we-hoeven-niet-te-slagen-om-toch-te-ondernemen/
Gertine Blom — jaargang 72, nummer 2, april 2022
https://wapenveldonline.nl/artikel/1638/beeldrust/
Herman Paul — jaargang 72, nummer 2, april 2022
Wat heeft het christelijk geloof de moderniteit te bieden? Als Charles Taylor deze vraag stelt, denkt hij bij moderniteit aan mensenrechten en democratie. Maar wat als de moderniteit, bij nader inzien, het tijdperk is waarin de mensheid bezig is Gods schepping te verwoesten? Hoe klinkt dan de vraag naar christelijk geloof en moderniteit?
https://wapenveldonline.nl/artikel/1639/is-er-hoop-voor-bygdaby/
Walter Brueggemann — jaargang 72, nummer 2, april 2022
https://wapenveldonline.nl/artikel/1640/slachtoffers-en-daders/
Menno van der Beek en Niek Stam — jaargang 72, nummer 2, april 2022
https://wapenveldonline.nl/artikel/1641/visie/
Gert-Jan van der Heiden — jaargang 72, nummer 2, april 2022
Een paar maanden geleden verscheen de nieuwe, herziene editie van de Nieuwe Bijbelvertaling, afgekort tot NBV21, met tienduizenden veranderingen ten opzichte van de eerdere versie uit 2004. Zo’n vertaling, evenals de herziening, leidt onherroepelijk tot discussie en controverse, bij zowel lezers als vertalers.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1642/vertalen-twee-heren-dienen/
Gertjan Schutte — jaargang 72, nummer 2, april 2022
In de zomer van 2013 bezocht ik met twee vrienden Sint-Petersburg, een stad die in veel opzichten Europees aandoet. Ze werd gebouwd in opdracht van tsaar Peter de Grote (1672-1725), midden in een moeras. Deze vrij onherbergzame plek veranderde daarmee in een plaats van ongekende allure, ten koste van duizenden levens overigens. De huizenblokken en grachten had Peter aan het Amsterdamse stratenplan ontleend, maar dan met brede promenades in plaats van de krappe Hollandse kades en steegjes. We bezochten de bekende kerken, het graf van Dostojevski en natuurlijk de Hermitage, met Rembrandts beroemde schilderij De thuiskomst van de verloren zoon.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1643/oorlog-en-zorgeloosheid/