Archief
Nummers
Jaargangen
- 74 (2024)
- 73 (2023)
- 72 (2022)
- 71 (2021)
- 70 (2020)
- 69 (2019)
- 68 (2018)
- 67 (2017)
- 66 (2016)
- 65 (2015)
- 64 (2014)
- 63 (2013)
- 62 (2012)
- 61 (2011)
- 60 (2010)
- 59 (2009)
- 58 (2008)
- 57 (2007)
- 56 (2006)
- 55 (2005)
- 54 (2004)
- 53 (2003)
- 52 (2002)
- 51 (2001)
- 50 (2000)
- 49 (1999)
- 48 (1998)
- 47 (1997)
- 46 (1996)
- 45 (1995)
- 44 (1994)
- 43 (1993)
- 42 (1992)
- 41 (1991)
- 40 (1990)
- 36 (1986)
- 34 (1984)
- 32 (1982)
- 27 (1977)
- 25 (1975)
- 24 (1974)
- 21 (1971)
- 19 (1969)
- 18 (1968)
- 15 (1965)
- 13 (1963)
- 8 (1958)
- 6 (1956)
Aart Nederveen — jaargang 67, nummer 6, december 2017
https://wapenveldonline.nl/artikel/1402/redactioneel/
Blijven nadenken over wat techniek met ons doet
Aart Nederveen — jaargang 67, nummer 6, december 2017
Wie de opiniepagina’s van de kranten een beetje bijhoudt, kan bijna elke week lezen over de gevaren van de digitalisering van onze wereld. Zelfs de bedenkers van internet trekken aan de bel. Wat begon als de zoveelste technische vooruitgang, lijkt te eindigen in iets wat niemand wil. Maar tegelijkertijd is er niemand meer bij machte de voortdenderende trein te stoppen.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1403/blijven-nadenken-over-wat-techniek-met-ons-doet/
Vreemdeling met vaste verblijfplaats
Edward van ’t Slot — jaargang 67, nummer 6, december 2017
Wie het gevoel heeft dat onze wereld onveilig is, onveiliger misschien dan een aantal jaren terug, kan in de Psalmen ruimschoots terecht. Psalm 46 is bijvoorbeeld een Psalm waarin de aarde schudt, waarin bergen instorten, en waarin zeeën over je heen spoelen. Als je de tijd neemt om het op je in te laten werken, komen er gemakkelijk beelden boven als van Sint Maarten, het afgelopen jaar.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1404/vreemdeling-met-vaste-verblijfplaats/
Tevergeefs wachten op een mystieke ervaring
Klaas van der Zwaag — jaargang 67, nummer 6, december 2017
Hoe weet je wanneer een bekering – een persoonlijke ontmoeting met God– echt is? Franca Treur en Jan Siebelink, die beiden het orthodoxe geloof van hun jeugd verloren, verbinden dat in hun romans bewust of onbewust met een bijzondere ervaring of plotselinge ingreep vanuit de hemel. Wachten ze op iets tevergeefs? In hoeverre getuigen hun romans van een karikatuur van het bevindelijke leven?
https://wapenveldonline.nl/artikel/1405/tevergeefs-wachten-op-een-mystieke-ervaring/
Beelden spreken hun eigen taal
Jan Veldman — jaargang 67, nummer 6, december 2017
Rond de jaarwisseling van 2015 naar 2016 stond ik met enkele geïnteresseerde vrienden in de Nieuwe Kerk te Amsterdam. Op dat moment was daar een tentoonstelling georganiseerd over ‘Rome – de droom van keizer Constantijn kunstschatten uit de Eeuwige stad’. Bij één vitrine met ‘vergulde bodems van drinkglazen’ ontspon zich tussen onze vrienden een gesprek.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1406/beelden-spreken-hun-eigen-taal/
Arme Nellie, het vervolgverhaal in Europa
Hans Ester — jaargang 67, nummer 6, december 2017
In de jaren 1840/41 publiceerde de Engelse schrij ver Charles Dickens zijn roman The Old Curiosity Shop in het door hem opgerichte tijdschrift Master Humphrey’s Clock. De roman vertelt over het leven van het meisje Nellie. Zij leeft samen met haar grootvader in een groot huis, is gelukkig en brengt ook anderen geluk. Helaas moeten grootvader en Nellie vluchten wegens de schulden die grootvader met het gokken heeft gemaakt. Tijdens hun vlucht liggen allerlei gevaren op de loer. Een boosaardige kerel wil Nellie zelfs dwingen om de zijne te worden. De ellende waar Nellie aan is blootgesteld, leidt tot haar dood.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1407/arme-nellie-het-vervolgverhaal-in-europa/
Spreken over redding en verzoening in een seculiere cultuur
Gert-Jan Roest — jaargang 67, nummer 6, december 2017
Het goede nieuws van en over Jezus heeft me op jonge leeftijd geraakt en in beweging gezet. Ik proefde iets wat ik anderen ook gunde. Dat is gelukkig nog zo. Wel is mijn reflectie op het proces van missionaire communicatie verdiept. Na kort werkzaam te zijn geweest in de telecommunicatie en medische techniek heb ik vier en een half jaar in Rusland gewoond om zendingswerk te doen, drie jaar in de VS voor studie, en twee jaar in Zwitserland voor werk. Gedurende deze tijd ontdekte ik dat de cultuur een (vaak) onbewuste invloed heeft op hoe we denken, hoe we naar de wereld kijken en hoe we de Bijbel lezen.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1408/spreken-over-redding-en-verzoening-in-een-seculiere-cultuur/
Mother! is een verhaal dat je niet uit je systeem krijgt
Rinke van Hell — jaargang 67, nummer 6, december 2017
‘Een film zo grenzeloos geïnspireerd als Mother!, zo was er nog niet één’, schreef filmrecensent Kevin Toma in de Volkskrant over Darren Aronofsky’s nieuwste film. ‘Humorloze pretentie’, oordeelde schrijver Arnon Grunberg vervolgens in zijn dage lijkse column in dezelfde krant. Het publiek van Mother! laat zich indelen in ‘believers’ en ‘haters’. Het aantal haters is onder het gewone bioscooppu bliek nogal wat groter dan het aantal liefhebbers, terwijl het omgekeerde geldt voor de recensenten van de grote dagbladen, film en religieliefhebbers. Het is, kortom, een film voor een select publiek.
https://wapenveldonline.nl/artikel/1409/mother-is-een-verhaal-dat-je-niet-uit-je-systeem-krijgt/